понеділок, 18 січня 2016 р.

Звуки мовлення.Голосні та приголосні звуки(конспект уроку укр.мови 5кл.)


Мета уроку: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як «Фонетика» і «Графіка»; поглибити й систематизувати знання про звукову систему української мови, удосконалити знання про голосні та приголосні звуки, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загально пізнавальні вміння аналізувати голосні та приголосні звуки; виховувати шанобливе ставлення до хліба.

                                   Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Настановчо-мотиваційний етап
1.Ми з вами, діти, ознайомимося  з одним із розділів науки про мову – «Фонетикою». Що ж вона вивчає? А чи змогли б ми без неї обійтися? Чи уміли би правильно писати та читати? Недаремно її називають царицею. І сьогодні ми йдемо в гості до вельмишановної господині – до цариці Фонетики. Ви маєте показати, як її шануєте, як її поважаєте, а для цього, звісно, треба не так багато й не так мало – виявити ваші знання з фонетики, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення.
2. Звучить запис різних звуків (спів птаха, шелест листя, завивання вітру, хропіння, кашляння, сигнал потягу, гомін вулиці).
                                Дзвенять джмелі у гаї,
                                 Весняний грім гримить,
                                 Вода у водограї
                                Тихенько плюскотить.
                                 Пташки в саду співають,
                                 І поїзди гудуть,
                                 Хлопя на скрипці грає,
                                 В танок дівчата йдуть.
                                 Ці звуки кожен знає,
                                 Та не про них розмова,
                                  Бо пятий клас вивчає
                                  Чарівні звуки мови.
                                                         Л.Гордєєва
(Виразне читання епіграфа уроку,пояснення його змісту) Безліч інших звуків оточує нас. Та вирізняються з-поміж них звуки людської мови
 3. Мовознавча розминка
- Чим відрізняються звуки людського мовлення від інших звуків довкілля? (Бо тільки вони, об’єднавшись у слова і речення, щось називають, повідомляють, передають думку).
- У чому полягає відмінність між звуком та буквою?
- Чим людина почала користуватися раніше – звуками чи буквами?
- Як утворюються звуки людського мовлення?

Дослідження - спостереження
Прослухайте слова. Якими звуками вони різняться? Чи вплинула зміна звуку на значення слова?
Син – сон, вулики – волики, сила – мила, казан – качан, луг – лук, сад- суд.
ІІІ.Оголошення теми,мети уроку

ІV.Актуалізація опорних знань
     -Що є «цеглинкою» для побудови слова?

VІ.Вивчення нового матеріалу
1.Знайомство з лінгвістичними поняттями(табл. «Розділи мовознавчої науки», «Одиниці мовлення», «Звуки  мовлення»)
2.Опрацювання теоретичного матеріалу(робота з підручником)
3. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими
         Під час творення голосних звуків струмінь видихуваного повітря із легень через гортань потрапляє до ротової порожнини, через яку проходить вільно, не натрапляючи на жодну перепону.
Під час творення приголосних звуків струмінь видихуваного повітря із легенів через гортань потрапляє до ротової порожнини, через яку проходить, натрапляючи на перепони: язик, зуби або губи.
4. Бесіда
Які відомості вивчаються в розділі «Фонетика»?
Що таке звук?
На які основні групи поділяються звуки мовлення?
VII. Засвоєння узагальнених навичок на основі застосування знань і вмінь
1.Конкурс «Ланцюжок»
Доберіть до поданих слів найбільше, змінюючи чи додаючи кожного разу лише по одній букві.
Мак, січ, рік.
 Висновок: за допомогою звуків утворюються слова з новим лексичним значенням.
2.Творчий диктант
Замінюючи один звук, утворіть назви:
різних  птахів: крок (крук),  борона (ворона),  мова (сова),  балка (галка),  осел (орел);
свійських тварин, звірів: коса (коза), кут (кіт, кит), рев (лев);
 дерев: клин (клен), бік (бук), дереза (береза), м'яз (в'яз).
3. Організуйте звуки
Зберіть розсипані звуки в слова. Складіть розповідь про свою домівку, використовуючи ці слова.
Зразок. [о], [а], [н], [р], [и], [д] – родина.
1.[а], [а], [м], [м]. 2.[т], [т], [о], [а]. 3.[н], [и], [с]. 4.[а], [о], [ч], [к], [д]. 5.[а], [а], [х], [т]. 6. [а], [и], [л], [к], [о], [с], [к]. 7.[у], [и], [и], [р], [ш], [к], [н]. 8.[л], [с], [к], [а], [а].9.[х], [б],[і],[л].10.[з],[л,],[а],[м], [е].
4.Фізкультхвилинка
Якщо слово починається на приголосний, то піднесіть руки вгору, на голосний – розведіть у сторони.
Небесний, міський, батько, учитель, орел, вулиця, аркуш, око.
5.Фонетична транскрипція (розгл.табл.)
6.Інтелектуальна  пятихвилинка.
А)Виразно прочитай слова,записані в транскрипції.Запиши їх без транскрипції. Склади з ними словосполучення.
[лак]-лак,лак для волосся                               [л,ак]-ляк,сильний ляк
[лук]-                                                                 [л,ук]-
[мала]-                                                                [мал.,а]-
,ад,]-                                                                 [сад]-
[син,а]-                                                               [сина]-
[пут,]-                                                                  [пйут,]-
Б)У поданих словах назвіть голосні і приголосні звуки. Запишіть звуковий запис слова, вкажіть кількість звуків і букв.
Книга, школа, мати, домівка, кімната,течія,тьмяний,юність.
7.Завдання.
А) Уставте  букви,що позначають голосні звуки,прочитайте й поясніть прислівя.
       Кр…щ…  ч…сно  вм..рт..,як н..ч..сно..  ж..т…  .Скр..мн..сть  пр..кр..ш..є  люд..н..  .С..м  р..з  в..дм..р - ..д..н  в..др..ж.

Б)Пригадайте прислів’я про хліб.У двох  словах назвіть звуки.
     Довідка. При нужді шматок хліба дорожче золота. Хліб-усьому голова.Як хліба край,то й під вербою рай. Без хліба нема обіду. Найсмачніший хліб од свого мозоля. Сливка-слинка,риба-вода,хліб-голова.

8.Розподільний само диктант
Виразно прочитай  вірш.Випиши виділені слова у три колонки за умовними позначками.Назви графічні знаки цього вірша.

9. «Хто швидше?»
Складіть слова і прочитайте.
Л, Б, Х, І, Р, О, О , Б, Н, Ч, І, А, Л, Ч, А, К.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»
Чим звук відрізняється від букви?
Які голосні є в українській мові?
Що нового дізналися про  приголосні звуки?

ІХ.Домашнє завдання.
1.Скласти усне повідомлення на лінгвістичну тему «Фонетика як розділ мовознавчої науки.Фонеми голосні та приголосні».
2.Скласти або виписати 3речення про хліб;2-3 слова записати  в фонетичній транскрипції.
3.Затранскрибуй своє імя,прізвище (за бажанням)



Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.