середа, 23 листопада 2016 р.

Бібліотечний урок у 4 класі


« Подорож до Читай –міста
 (екскурсія до бібліотеки)
Цілі: популяризація шкільної бібліотеки,книги, читання; підвищення престижу професії шкільного бібліотекаря; формування культури  читання й усного мовлення; виховання любові до книги, друкованого слова, української мови та рідного краю.
Хід заходу:
Вступне слово вчителя.
Дорогі діти! Сьогодні нас запрошено  до подорожі, незвичайної подорожі, до  Читай-міста шкільної бібліотеки. «Книги – це переплетені люди»,- сказав великий педагог А .Макаренко. Справді,книга – велике диво, яке вимагає розуміння. Кожна книга має свою душу й відкриває її лише уважному, наполегливому читачеві.
Хтось із мислителів зауважив, що серед  книг, як і серед людей, можна знайти хорошу компанію, а можна й погану.
Книги формують особистість. Людина, стаючи мудрішою, усвідомлює  незаперечну істину: на зло не можна відповідати злом, а тільки добром, бо людяність – супутниця краси й щастя.
Пам’ятайте глибинні слова з драми І.Кочерги «Ярослав Мудрий»:
Не те чеснота, лиш би книги чтить,
А щоб од книг зерно добра й любові
В своїй душі посіяти й зростить.
Шкільний бібліотекар:
Добрий день, дорогі друзі! Я дуже рада зустрічі з вами. Починаємо працювати!
Очі дивляться,
Вуха слухають,
Голова запам’ятовує,
А руки не заважають.
Книга… Важко переоцінити її значення для людства. Спочатку рукописна, а потім друкована, книга була й залишається невичерпним  джерелом знань. Хто з вас не любить книжок!Іще й таких, у яких так багато красивих малюнків. Багато див приховано в книжці. Розкриваєш одну з них - опиняєшся в далекій казковій країні, у якій живуть велетні,маленькі чоловічки або твоє ровесники. Гортаєш іншу – постають перед тобою легенди й перекази про козаків. Береш третю книгу – поринаєш у світ науки й техніки.
Бібліотекар. А чи знаєте,як книга прийшла до людей?
       
1 учень. У стародавні часи на Землі не було книжок,бо люди ще не вміли  їх робити. Але потреба записувати,передавати якісь відомості,досвід,знання виникла у людей дуже давно.Тож «сторінками» найдавніших книжок ставали камені,стіни печер,сокири,вояцькі щити.
2 учень. Згодом люди винайшли перші абетки,додумалися писати на глиняних табличках,які потім сушили й випалювали на вогні.Та хіба не таких сторінках-цеглинах багато напишеш? До того ж ці книжки були важкі та незугарні.Коли ,скажімо,якийсь учений збирався в дорогу і брав з собою дві-три таких книги,йому потрібен був віз.
3 учень. З часом люди навчилися робити зручні й легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку зробили в Малій Азії в стародавньому місті Пергамі в ІІ столітті до н.е. Через це папір із шкіри назвали пергаментом.Але ці книжки були дужі дорогі.На виготовлення однієї книжки потрібні були шкіри з цілої череди телят.Отож люди шукали, з чого робит и книги,щоб вони були дешеві й простіші. І знайшли.
4 учень. У далекій Африці на берегах повноводних річок простягнулися нескінченні зарості болотяної рослини – папірусу. Той папірус люди використовували на будівництві. Якось один чоловік лагодив хату. Розрізав стеблину папірусу, витяг волокнисту серцевину, поклав на осонні. Через деякий час він спостеріг, що волокна перетворилися на сухі вузенькі стрічки.
  Ще більше здивувався чоловік,побачивши, що стрічки добре вбирають фарбу.Значить на папірусі можна писати!
  Відтоді з’явилися книжки, а краще сказати – сувої з папірусу. Писати на сухих стеблах папірусу було зручно, але через кілька років «такі книги» ламалися і розсипалися.
5 учень. Наші предки – жителі Київської Русі – використовували для написання книг берест (зрізану тонким шаром березову кору). Вони прошкрябували на них літери гострими кістяними паличками.Звичайно, ці книги теж швидко розсипалися і тліли.
  І все ж з певністю можна сказати, що книжка ще за часів Київської Русі була у великій пошані.Київський князь Володимир Святославович відкривав школи, спеціальні майстерні, де переписували, розмножували книги. А в часи Ярослава Мудрого у Києві при Софійському соборі засновується перша у Київській Русі бібліотека.
6 учень. Справжній папір винайшли 2000 років тому в Китаї. Ось тоді й почали на ньому писати.Книги на той час були рукописними, тому одна книжка могла створюватися на протязі кількох років.
  7 учень. І от прийшла пора славним подіям.У ХІІІ столітті в Європі навчилися виготовляти папір, схожий на той, яким ми користуємось і сьогодні. В середині ХV століття в Німеччині запрацював перший у Європі друкарський верстат майстра Йоганна Гутенберга. Літери для друку виготовлялися з металу. З літер складалися слова, цілі рядки, сторінки. І такі металеві літери слугували довго. До того ж верстат Гутенберга був механізований, що дуже прискорювало друкування книжок.
    Відтоді друкарні з’являються в різних містах і країнах.
   На Україні основоположником книгодрукування є Іван Федоров, який у місті Львів у ХVІ ст. надрукував першу книгу.
  Вчитель.Молодці ,діти!Ви добре знаєте про створення книги. Давайте переглянемо презентацію про винайдення книги.
       (перегляд презентації)

           

1-й учень  В кожнім домі,в кожній хаті-
У містах і на селі,
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.

2-й учень
У тролейбусах читають,
Щось мугикають під ніс,
Сторінки перегортають
Під ритмічний стук коліс.
Лиш з малими читачами
В хаті клопіт вечорами:
Від книжок,хоч треба спати,
Їх ніяк не відірвати.

3-й учень
Все ми в книзі знайдемо,
Кращої не знаємо-
Доброї і вірної
Подруги сім’ї!
Чесну,добру і сміливу
І дівчатка й хлопчаки
Хочуть всі читати!

4-й учень
Мій друже й супутнику,
Книго моя,
Завжди на дозвіллі,
Де ти, там і я, там і вся моя сім’я.
Ми добре з тобою проводимо час,
Чудова розмова триває у нас.
5учень.
Шалені успіхи і радість, відкриття,
Важкі невдачі, біль утрат і зраду.
З прадавньої пори і так усе життя
До книжки йшла людина на пораду
6 учень.
За всі віки життя на цій землі
Знання і досвід, мрії променисті
Зібрало людство у книжки малі
І берегли їх свято й урочисто.
                     
Робота з прислів’ями. З’єднати частинки прислів’їв.Вивчити одне напам’ять.

Шкільний бібліотекар:
Бібліотека- це справді  книжкове королівство, в якому живуть різні книжки та їхні герої. Ви добре знайомі з Курочкою Рябою,Колобком, Паном Коцьким та іншими літературними  героями. А щоб перевірити ваші знання, ми проведемо вікторину.
           
Вікторина «Казкові загадки»
1.   Хто смачненький і кругленький із віконця скік та скік,
Втік від баби і від діда до лисички на язик?
Це не зайчик, і не котик, не бичок, не сірий вовк,
Це веселий,хвалькуватий, невгамовний (колобок)


2 .Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості ,хто приходить?
І на свято він зібрався.
Скажем  дружно: «Здрастуй»(Карлсон)

3.На городі що за черга? Дід і баба тут стоять,
Тягнуть щось поперед себе і не витягнуть ніяк.
Казку швидко ви впізнайте і героїв відгадайте!(Ріпка)

4.Що за хатка, що в ній тісно Миші,Зайчику,Вовку?
Нумо,діти, казку швидко відгадайте ви таку! ( Рукавичка)

5.Чоловічок цей маленький ключ шукає золотий,
Гострий,довгий, дерев’яний всюди ніс встромляє свій.
Поміркуйте, поспішіть, як же звуть його скажіть? ( Буратіно.)
6.Ти мене, напевно, знаєш, якщо казочки читаєш. Працювала я у хатці,  танцювала у палаці. Є така у мене звичка – десь губити черевички.   (Попелюшка)
7.Що  забрав королевич у королівни у «Казці  про королевича та залізного вовка?»  (Перстень)
8.Який брат одружився з царівною - жабою?   (Наймолодший)
9.Як звали мишенят у казці «Півник і двоє мишенят» ? (Круть і Верть).
10.Улюблений предмет двірника й Баби Яги. (Мітла)
11.Героїня якої казки постійно скаржилися дідові, що вона голодна?  (Коза – дереза)
12.Скільки братів було в казці « Мудра дівчина»? (2)
13.Як звали дівчину в казці «Мудра дівчина»?  (Маруся)
14.Хто такий пан Коцький? (Кіт)
15. Чим  вимазала Лисиця голову в казці «Лисиця та Вовк»?  (Тістом)
16.Хто першим оселився в рукавичці? ( Мишка)
13. Від кого вперше втік Колобок? ( Від баби та діда)
17.Куди тягнув лебідь у казці «Лебідь, щука і рак»? (Угору)
18.Який бичок впіймав ведмедя? (Солом'яний бичок)
19.Хто кричав : «Котику – братику, порятуй мене!» (Півник)
20.Цар тварин. (Лев)
21.Хто був царем у казці «Яйце – райце»? (Жайворонок)
22.Хто хотів спіймати Телесика? ( Змія)
23.У якій казці героя звуть Ох? (Ох)
24.Хто переміг Солов'я - Розбійника? ( Ілля Муромець)
25.Скільки років служив козак Мамарига у багатіїв? ( 25 років)
26.Що давала торбиночка – волосяночка козаку Мамаризі? (Їжу)
27.Що подарував дід Івану в казці «Царівна – жаба»? (Клубочок)
28.Скільки синів у царя в казці  «Про жар – птицю та вовка»? (3)
                                  
Учитель : Сьогодні, у часи бурхливого інформаційного буму, постає питання: чи потрібно читати книги?
Багато людей, особливо  молодих, схиляються до думки, що для розвитку особистості достатньо передивитися  цікаві телепередачі, перегорнути популярні газети, посидіти біля комп’ютера.
Сьогодні завдяки цій чудовій подорожі до  бібліотеки ви всі переконалися, що значення книги в житті людини неоціненне. Робота над оповіданням «Найцінніший подарунок»
                             
Отже, частіше заглядайте до скарбниці духовності- книг, з яких щедро черпайте невичерпне джерело мудрості.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний сад, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.

 Бібліотекар: Дякую, любі друзі, за те, що ви завітали до бібліотеки і так добре відповідали на запитання. Я вірю, що ви всі любите й шануєте книгу,адже книга – це наш порадник ,учитель і друг.
Книги ж будемо читати,
Все корисне із них брати.
А тепер усе,кінець,
Той, хто був тут молодець!
На цьому ми   з вами прощаємось. Сподіваємося , що в майбутньому ви будете активними читачами.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.