субота, 10 грудня 2016 р.

курсова робота


 Роль шкільної бібліотеки  у формуванні  активної творчої  особистості

                               План
І.Вступ.
ІІ.Роль шкільної бібліотеки  у формуванні активної творчої    
    особистості
      1.Шкільна бібліотека-це скарбниця інформаціїі  в школі
      2.Книга-постійне джерело знань.
      3.Бібліотека,книга,сім’я.
      4.Співпраця шкільного бібліотекаря з педколективом   
          школи.
 ІІІ.Висновок.
 ІV.Література
                                                                                       
Вступ
                         Ми колись зрозуміємо, що допомогти людям бути  
                           особистостями значно важливіше, ніж допомогти їм
                           стати математиками чи знавцями французької мови                        
                           або ще чогось.
                                                                           К. Роджерс
       Характерними тенденціями сучасного світу й України,зокрема,є глобалізація та інтеграція суспільного розвитку,що охоплює економічні, політичні,соціальні і культурні сфери життєдіяльності людини; перехід від постіндустріального  суспільства до інформаційного, а потім й до суспільства знань,визнання найвищою цінністю і метою будь-якого соціального розвитку - Людину. Нові цивілізаційні виклики,неминучі та швидкі зміни,які відбуваються в сучасному суспільстві,закономірно висувають підвищені вимоги до особистості. Очевидним є те, що майбутнє залежить не тільки від того, чи зможе людина адаптуватися й жити в нових умовах, а й від того,чи зможе вона стати суб’єктом і творцем свого життя і суспільства.
       Загальновизнаним є те,що загальноосвітня школа,зокрема,є не тільки джерелом знань,а й обов’язковим етапом розвитку особистості. Освіта,як визначено в Законі «Про освіту»,- це основа інтелектуального, соціального,економічного,культурного і духовного розвитку суспільства і держави,яка грунтується на засадах гуманізму, демократії,національної свідомості, взаємоповаги між націями і народами. Тому докорінні зміни, що відбуваються сьогодні в освіті пов’язані з переусвідомленням мети, яка передусім скерована на формування і розвиток особистісних якостей учнів,вдосконалення особистості впродовж усього життя та результату освіти,який передбачає сформованість ключових компетентностей, що дозволяють легко адаптуватися до соціального середовища і гармонійно його розвивати.
               Вимоги до особистості випускника середньої школи сприяли в останні десятиріччя пошуку нових парадигм реформування освіти, її нових моделей і технологій, інноваційних підходів, форм і методів навчання та виховання.     
Основна частина
    Загальноосвітня школа в Україні – це інституція освіти й виховання підростаючого покоління. Вона готує його до життя, вчить дитину бути гідним громадянином нашої держави. Конституція України гарантує «право людини на вільний розвиток своєї особистості» без «привілеїв чи обмежень». Сьогодні навчально-виховний процес спрямований на виховання в учнів власної життєтворчості.
            Шкільна бібліотека – саме та крапка на карті села, міста, де зароджуються і горять найбільш яскраві думки й почуття, вона – центр культури, де закладається духовне здоров’я нації. Діяльність бібліотеки спрямована на виявлення здібностей кожного учня та їх розвиток, формування активної громадянської позиції, інтересів і потреб у читанні, розширення їх духовного світу.
     Головними акцентами у діяльності бібліотекаря є співвідношення форм і методів бібліотечної роботи з моральними потребами і мотивами поведінки учнів; формування творчої особистості засобами бібліотеки і книги, залучення кожного читача до різносторонньої діяльності, виховання дітей небайдужими, здатними відгукнутися серцем, думками, почуттями на всі події оточуючого життя.
         Вирішення цих завдань здійснюється через поєднання інформаційної, бібліографічної та масової роботи.
         Технологіями масової роботи шкільної бібліотеки є книжкові виставки, огляди читацькі конференції,обговорення книг,цикли читань,
різноманітні особистісно-рольові ігри,усні журнали,літературні вечори тощо. При організації тематичних виставок використовуються роботи дітей. Виставки покликані викликати в читачів інтерес до літератури та розкривати школярам книжкові фонди бібліотеки.
      На сучасному етапі бібліотека,маючи значний педагогічний потен-
ціал,здатна і повинна займатися педагогічною роботою. Кардинально змінюється і роль бібліотекаря в школі:від працівника,який рекомендує гарну книгу і видає її учневі,до спеціаліста в галузі нових інформаційних технологій,здатного співпрацювати з учителями в питаннях системного підходу до роботи з інформацією з навчальних предметів,
щоб із перших років навчання в школі пошук і отримання інформації стали повсякденною потребою учнів.
               Книга - постійне джерело знань. Спілкування з книгою допомагає дитині оволодіти певною сумою знань,засвоїти досвід попередніх поколінь,залучає її до культурних надбань та цінностей українського народу. Головне завдання бібліотекаря-залучити до читання якомога ширше коло дітей-читачів,зацікавити їх навичками літератури.В наш час це дуже важко.Дуже слабкий фонд художньої літератури.Наприк-лад,у нашій бібліотеці тільки кілька книжечок українською мовою для молодших школярів (подарованих самими дітьми), а саме у молодшому віці закладаються основи читання.Треба, щоб чиновники від освіти зрозуміли,що книжка,тим більше по програмовому матеріалу,
повинна бути у школі.Треба державі і владі на місцях повернутися лицем до шкільних бібліотек.
            Важливу роль у формуванні читацьких інтересів відіграє сім’я. Якщо сім’ я читаюча,можна з упевненістю сказати,що і дитина буде читати літературу. Але є одна проблема-час і нестача добрих книжок, особливо коштів на них. Дуже рідко читають у сім’ях сільської інтелігенції. Нещодавно я стикнулася,на мій погляд, з диким випадком. Мені довелося заміняти вчительку першого класу. Я була вражена поведінкою одного першокласника. Коли читала дітям казочки,цей хлопчик не слухав, вертівся,погляд був взагалі відсутній. Питаю його - чи йому нецікаво? Малий запитує, що я читаю. Виявляється, що вдома йому не розповідають і не читають казок. Вперше казки він почув у школі. Люди добрі - це ж жах! Молоді батьки не читають дитині казок, бо зайняті собою і своїм бізнесом.
          Я намагаюся в міру можливостей залучати до читання молодших школярів. Можу сказати з упевненістю - в мене читають майже всі молодші школярі. Зі старшими дітьми трошки важко-вони завантажені уроками, позакласними заходами, та і чесно кажучи, не хочуть читати і немає дуже вже аж такої гарної літератури. Важко працювати, та мусимо, бо як загубимо цей молодий цвіт нації нашої - ганьба буде нам і вчителям нашим. Мусимо шукати підходи,ключики до кожної людської душі, щоб виросла вона свідомою своєї країни,свого призначення на цій Землі.
           Намагаюся зробити бібліотеку не тільки інформаційним, але і культурним центром школи. Для цього створила оргкомітет бібліотеки, до якого входять учні,вчителі,батьки. Думаю,що такі діти ніколи не допустять згасання культури. Завдяки своїй наближеності  до дітей,постійному контакту з учителями і батьками бібліотекар має можливість спостерігати дитину в різних сферах її життя-в бібліотеці, на уроці, з друзями на перерві або на святі - завжди може порадитися з вчителем, класним  керівником. Вчитель у свою чергу може вирішувати деякі педагогічні проблеми не безпосередньо, а використовуючи можливості бібліотеки. Участь шкільного бібліотекаря у житті школи, підготовці свят і спільних уроків з вчителями дає великі можливості для залучення дітей до читання та прищеплювати їм культуру роботи з книгою. Коли батьки підтримують контакт зі школою,бібліотека повинна звертати увагу на те,що і як читають дітиВ цьому полягає ще одна важлива особливість роботи шкільної бібліотеки.
        Навчити вміння читати самостійно, осмислено - одне з пріоритетних завдань педагогів і бібліотекарів,його вирішенню сприяє їх майстерність залучати дітей до книги,оволодівати мистецтвом літературного читання,закріплювати читацькі навички,розширювати діапазон читацької компетентності. Цьому сприяють літературні ігри,вікторини, казки-естафети, історичні марафони,тренінги, брейн - ринги та інші форми, які дають змогу залучати учнів до активної творчо відтворюючої діяльності.
    Велику роль у забезпеченні духовного розвитку й саморозвитку особистості відіграє книга. Тому пропаганда читання, виховання бібліотечно - бібліографічної та інформаційної культури, формування вміння користуватися бібліотекою, її послугами,книгою, довідковим апаратом, розвиток творчої думки, пізнавальних інтересів-пріоритетні напрямки спільної діяльності педагогів і бібліотекарів.
      Усі сторони людського життя, які нас стосуються і до яких ми не байдужі,ми стараємося охопити в своїй роботі і свою роботу,спрямо-вуємо на популяризацію українознавства, народознавства, екологічних знань,правове виховання. Конституцію України,естетичне виховання,на популяризацію кращих творів української і світової літератури.
      В умовах нашої школи дається освіта й просвіта учнів,донесення до них інформації, яка необхідна не лише для запам'ятовування й за-своєння, а й для того, щоб учні використовували її як умову чи сере-довище для створення власного творчого продукту. У цьому ми вбачаємо пріоритетне завдання бібліотеки в її подальшому розвитку.
  Висновки
Потреби суспільства в духовній,творчій, активній особистості,покликаній стати творцем української та світової культури,зумовили перебудову школи. І саме бібліотека навчального закладу має потужний потенціал для підвищення ролі школи в усебічному вихованні підростаючого покоління.
 Окрім традиційних,апробованих життям форм масової бібліотечної роботи з’явилися нові, невідомі раніше або відомі,але модернізовані, завдяки яким у читачів формується стійка звичка до читання й ко-ристування  бібліотекою. Одним із принципів масової роботи є акту-альність, незвичне трактування певних питань,що дозволяє підвищити зацікавленість читачів тією чи іншою темою.
      Динамічний розвиток суспільства, а також комп’ютерних технологій потребує від усіх нас постійного й активного впровадження інновацій у свою діяльність. З давніх часів бібліотеки одночасно були сховищами документів і основною базою для навчання. Роль же сучасної  бібліотеки підвищується в багато разів:необхідно передати дітям знання,набуті раніше,і підготувати їх до життя в навколишньому середовищі, де накопичення інформаційних масивів відбувається дуже швидкими темпами. Успішно впоратися з цією роллю можна лише за умови активного використання і впровадження сучасних новітніх технологій. Головна мета всіх новацій,які впроваджують у бібліотеці, - це високоефективне,якісне та комфортне обслуговування користувачів.
   На завершення хочу додати,що я сприймаю свою бібліотеку як простір для навчання та співтворчості для учнів,учителів і для себе самої. Сучасна шкільна бібліотека є багатогранною. Вона повинна створювати для користувачів максимально комфортне  середовище, здійснювати психологічне розвантаження,бути відкритим домом для всіх тих, кому потрібна книга. Тому так важливо сьогодні не обмежуватися традиційними формами роботи, а шукати і шукати нові шляхи попу-ляризації  бібліотечних ресурсів для розповсюдження знань у суспільстві. Тільки так ми не загубимо свій імідж, а шкільна бібліотека завжди буде залишатися втіленням нового,незнаного і креативного.
  Література
1.Інновація як основа змін освітньої практики.-Полтава,2005.
2.Інтерактивні вправи та ігри.-Х. «Основа»,2010.
3.Освітні технології.-О.М.Пєхота,А.З.Кіктенко,О.М.Любарська та ін..-К.-АСК,2001.
4.О.Остапчук.Шляхи підвищення інноваційного потенціалу методичної роботи.-Шлях освіти-2002-№2.
5.О.С.Падалка.Сучасні педагогічні технології.-К.,2000.
6.Планування і впровадження нових виховних систем,форм і моделей позакласної роботи з учнями.-Позакласний час.-2000-№1-2.
7.Формування і розвиток читацької компетентності школярів.-Т.С.Утянська-ж.Шкільний бібліотекар
8.Впровадження інформаційних технологій у практику шкільних бібліотек.-КВНЗ,Попова Н.Ф.,Єжова Т.М.-Херсон-2012.

9.Конспекти практичних семінарів професора В.Погребеника під ініціативою О.Барабаш.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.