У Законі України «Про освіту»
важливе місце відводиться культурно-виховній і просвітницькій роботі в закладах
освіти.
Шкільна
бібліотека є важливим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги.
Робота шкільної бібліотеки - надзвичайно багатогранна. Це
й методично-інформаційний центр, де
учні розвивають читацький смак, формують любов до книги, це й світ відкриттів, світ творчості, де формується
читач-творець.
Бібліотека забезпечує потреби навчально-виховного процесу
в усіх його ланках, надаючи
систематичну, цілеспрямовану допомогу учням в опануванні знаннями з шкільних
предметів, вивчення яких передбачає шкільна
програма. Саме тому бібліотека школи є інформаційним центром як для учнів так і
для вчителів, одним із важливих напрямків роботи якої є формування
інформаційної культури читачів. Щоб бути ефективною, ця робота повинна носити систематичний, оперативний характер.
Шкільна
бібліотека служить для того, щоб дати користувачеві основну інформацію за
різними галузями знань, яку вони використовують для підготовки рефератів,
доповідей, повідомлень, при підготовці до уроків, для розширення власних знань
і світогляду.

усе до чого
прагне душа,
як янтар на дні морському,
у книгах дбайливо зберігається.

„Однією з істин моєї педагогічної віри
є безмежна віра у виховну силу книжки...” – писав педагог В. Сухомлинський. „Розумна, натхненна книжка не рідко вирішує долю людини”.
Треба постійно пам′ятати, що слід передавати
учневі не лише ті або інші знання, але й розвинути в нього бажання й здібності
самостійно, без учителя набувати нові знання...
К.Д. Ушинський
Перед сучасним навчальним закладом
поставлені складні завдання, які ведуть до оновлення змісту освіти. Окрім того,
сьогодні перед школою стоїть завдання збереження, підтримки і розвитку єдиного
інформаційно - освітнього простору.
Освіта ХХІ століття – це освіта для
людини. Це - час переходу до
високотехнічного суспільства, де накопичення інформації відбувається дуже
швидким темпом. Виховання високоосвіченої особистості, здатної до самоосвіти і
саморозвитку, уміння використовувати набуті знання для творчого вирішення
проблем, критично мислити, обробляти різноманітну інформацію, змінити своє
життя і життя своєї країни на краще.
За таких умов загальна середня освіта
України набула радикальних змін. Основою усіх видозмін є реальне знання дитячих
можливостей, прогнозування потреб розвитку особистості. Саме на цьому базується
використання особистісно орієнтованих педагогічних технологій.
Школа – це місце, де дитина не лише навчається, а
й готується до життя. Тому вся діяльність нашого загальноосвітнього навчального
закладу, побудована таким чином, щоб сприяти Сучасна
школа, і бібліотека, як головний її підрозділ, займається найнеобхіднішим для
життя, суспільства: навчає, виховує, формує особистість, сприяє її розвитку та
самовдосконаленню.
Оскільки
джерелом знань завжди була, є і залишається книга, бібліотекар повинен
виховувати своїх читачів щоденно.
Унікальність
ситуації полягає у тому, що через шкільну бібліотеку, як соціальний інститут,
проходить кожен учень.
Працюючи
у шкільній бібліотеці я постійно знаходжусь у пошуку нової цікавої інформації,
задоволенні читацьких запитів вчителів та учнів.
Роль сучасної бібліотеки – задоволення
найвибагливіших інформаційних запитів дітей, батьків, педагогів. Будуть знання,
будуть інтереси – буде гармонійний розвиток нашого школярства.
Важливим напрямком роботи бібліотеки є інформаційна робота. Щоб бути
ефективною, вона повинна носити систематичний, оперативний, випереджаючий
характер. Визначаються конкретні форми інформування кожної категорії читачів з
урахуванням їхніх потреб. Інформаційна робота в бібліотеці проводиться за двома
напрямками:
інформування педагогічного колективу;
інформування учнів-читачів.
Педагогічна майстерність вчителя тісно пов'язана з рівнем використання
та поширення інформацій. Не можна заперечити той факт, що рівень інформаційної
культури вчителя безпосередньо впливає на його готовність до використання
інноваційних педагогічних технологій. Тому підвищення інформаційної культури
педагогів у процесів їх інформаційно-бібліографічного обслуговування є важливим
напрямком роботи бібліотеки. Бібліографічне інформування вчителів має на меті
регулярно доводити до відома кожного педагога, виходячи з їх потреб і запитів
інформації про нові надходження літератури, додаткову літературу з предмету,
інноваційні напрямки наукових досліджень в педагогіці, в методиці викладання
предметів.
Інформаційна
робота серед педагогічного колективу координується з роботою шкільних
методичних об'єднань. Тому ми маємо можливість орієнтуватися, яка інформація
потрібна вчителям, над якими проблемами виховання і навчання учнів працює
педагогічний колектив.
Для вчителів представляють інтерес матеріали про нові методи виховання
і викладання конкретної дисципліни, перевірки знань учнів, наукової організації
праці в навчальному процесі й тому подібне. Джерелом інформації тут служать
матеріали педагогічних читань і конференцій, статті з періодичних видань.
Багато уваги приділяється інформаційній
та бібліографічній роботі з краєзнавства.
Ефективними технологіями інформування
школярів та педагогів є організовані в шкільній бібліотеці книжкові виставки.
Для оформлення виставки ретельно підбирається література відповідно до тем,
періодичні видання, цитати, ілюстрований матеріал, і все це красиво і яскраво
оформляється. Особливою увагою користуються такі книжкові виставки.В оформленні виставок
використовую роботи дітей: малюнки, саморобки.
Бібліотека здійснює інформаційну
підтримку проведення у школі предметних тижнів.
Особлива форма інформаційної роботи — це підготовка літератури до тем
рефератів, доповідей за попередніми замовленнями.
Основною ідеєю роботи із школярами, на
мій погляд, повинно бути закладено ставлення до бібліотеки як до невичерпного
джерела інформації, як до осередку, де можна не лише поповнити свої знання, але
й відпочити, поспілкуватися з однодумцями та опонентами, висловити
найнеймовірніші погляди з упевненістю, що вони не будуть осміяні чи заборонені.З цією метою часто проводжу «Ток-шоу».
Намагаємося
все робити для того, щоб якнайпродуктивніше розкрити фонди шкільної бібліотеки,
аби вони змогли задовольнити інтереси учнів та вчителів. Хоча
є ще не мало проблем, над якими мені потрібно працювати.
Так співпраця з класними курівниками відбувається за такими напрямками
роботи:
§ формування культури читання;
§ допомога у навчально-виховному процесі;
§ суспільно-масова робота;
§ робота з бібліотечним активом;
§ робота з батьками;
§ участь класу в акції „Живи,
книго!".
І таке поєднання зусиль є запорукою успіху роботи.
Тісна співпраця бібліотекаря
з вчителями молодших класів є надзвичайно корисною і плідною для всіх:
учителеві це допомагає ефективніше прилучати дітей до активного самостійного
читання, навчати дітей працювати з книгою; учні за допомогою книги, постійного
читання розширюють коло своїх інтересів, виховують шанобливе ставлення до
книги, до досягнень людства. І у бібліотеці можна провести нестандартний
інтегрований урок.
Щодо мене, то зв'язок з
учителем сприяє точнішому виявленню читацьких інтересів, тіснішому контакту з
дітьми для подальшої індивідуальної роботи, надає можливість спільного
проведення масової роботи з пропаганди книги, творчості діячів літератури, народних
традицій.
Значну увагу приділяю
індивідуальній роботі з читачами, зокрема індивідуальним консультаціям, під час
яких знайомлю з значенням довідкового апарату книги, передмовою до неї, даю
поради, що сприяють вирішенню проблеми добору і вибору літератури. Основною
формою індивідуальної роботи залишається бесіда, яка поділяється на:
-
бесіда для виявлення відомостей
про читача;
-
бесіда-екскурсія по бібліотеці;
-
бесіда для уточнення запиту;
-
бесіда з метою вивчення читацьких
потреб та інтересів;
-
бесіда-рекомендація книги;
-
бесіда про прочитану книгу - під
час якої відбувається
виховання культури читання;
виховання культури читання;
-
бесіда-інформація про масові
заходи, нові книги.
Вже традиційними стали загальношкільні
свята: „Посвята другокласників у читачі", „Прощання з букварем", „Тиждень дитячої та
юнацької книги", « Всеукраїнський день бібліотеки» та багато інших.
Учні
виявляють активність у процесі підготовки та проведення таких заходів,
відбуваються вони завдяки тісній співдружності бібліотекаря школи та районної
дитячої бібліотеки, класних керівників, вчителів, батьків.
Проведення масових заходів дає можливість залучити як можна більше
читачів, а також привити любов до книги. Потреба в систематичному читанні
літератури для розвитку творчого мислення, пізнавальних інтересів і здібностей,
успішного засвоєння навчальних програм.
Виховання
освіченої творчої особистості - одне з пріоритетних, стратегічних завдань
реформування освіти в нашій країні. Школа має готувати активних людей, здатних
розв'язувати життєві проблеми, діяти в нестандартних ситуаціях, самостійно
мислити і приймати рішення, тобто людей творчих, здібних. Шкільна бібліотека
сприяє вирішенню цього питання.
Як
неможливо відокремити процес навчання від процесу виховання, так неможливо
відокремити процеси освіти, школи й бібліотеки. Перед нами не просто діти, а
яскраві, неповторні індивідуальності, яких ми повинні знати і оцінювати, у яких
поки мало знань, невеликий життєвий досвід, проте вони прагнуть здобувати
знання. Тому завдання шкільної бібліотеки, як інформаційно – методичного та
наукового центру, забезпечити
надходження інформації й активізувати її з метою розширення бази знань кожного
окремого учня, озброїти його навичками роботи з інформацією, щоб гарантувати їм
можливість вести пошук і використання інформації в подальшому житті.

Вагоме значення й значну допомогу як для
бібліотекаря, так і для вчителя у
підготовці та проведенні масових заходів мають тематичні папки. Вони допомагають учням у підготовці до уроків, у
написанні рефератів, доповідей, повідомлень, для самоосвіти. Тематика
матеріалів підібрана з урахуванням актуальності проблем, що цікавлять учнів.
Матеріали постійно поповнюються.
На
бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчаться користуватися книгою і
опановують навички спілкування. Проводяться бесіди з тем «Виникнення писемності», «Культура поведінки
читача», «Книги - морська глибина ».
До святкових дат та
урочистих подій організовую книжкові виставки.
Бібліотека
бере активну участь у проведенні предметних тижнів. Готуючись до них організовую
тематичні полички.
У класах створені пости бережливих.
Вони проводять рейди, із результатами
перевірок учнів знайомлять на виховних годинах. Для того, щоб «потерпілим книжкам» була надана вчасно допомога у бібліотеці працює «Книжчина лікарня».
Проведені бібліотечні уроки: «Твій друг - підручник », «Правила спілкування з
книгою», «Періодичні видання для дітей»,
«Каталоги та картотеки» та інші. Проводились цикл бесід з учнями на теми:
«Звідки прийшла книга», «Скільки коштують державні підручники». З учнями молодших класів проведена виховна година «Книжечка шукає друзів»,
дитячий ранок «Книга - добрий, мудрий друг». Оформлена папка з правилами
бережливого ставлення до книги «Підручникам довге життя». Важливим напрямком діяльності бібліотеки є популяризація
літератури. Враховуючи вікову особливість читачів проводяться такі масові
заходи: з учнями молодшого шкільного
віку вікторини «З якої казки ?», «Упізнай героя». Щорічно, під час проведення Тижня
дитячої та юнацької книги проводиться
конкурс читців декламаторів поезії, проведений дитячий ранок «Уклін
тобі, Тарасе!». З учнями старшого шкільного віку проведена літературно-музична
композиція «Поезія Т.Г.Шевченка - то музика народної душі»..
Прогресивні представники вітчизняної
педагогіки завжди розглядали шкільну
бібліотеку як найважливішу ланку навчально-виховного процесу. Адже саме
шкільна бібліотека стає для дитини першою в житті. А книга для людини була, є і
буде вічним джерелом знань.
« Книги – кораблі думки, що
подорожують на хвилях часу
і бережливо несуть свій дорогоцінний
вантаж від покоління до покоління»
Френсіс
Бекон
Висока якість освіти неможлива без високого
рівня інформаційної культури учнів. Оновлюється освіта, вводяться нові
програми. Але головним залишалось і залишається вміння учнів вчитися, критично
мислити, шукати і перероблювати необхідну інформацію. І тут приходить на поміч
шкільна бібліотека. Саме шкільна бібліотека сьогодні стала життєво важливим
компонентом освіти і виховання, служить розширенню освітнього середовища і не
дає учню замкнутися тільки на підручнику.
Сучасній школі
потрібна сучасна бібліотека – інформаційний центр, який мав би носії
інформації,як традиційні, так і аудіо, і відео матеріали.
Усвідомлюючи
сучасний розвиток освіти, впровадження нових технологій навчання і виховання
пріоритетні такі напрями фукціонування шкільної бібліотеки:
·
підвищення
інформаційної, освітньої, культурологічної, виховної,
пізнавальної,інтелектуальної функції бібліотеки;
·
підвищення
бібліотечної культури учнів через систему бібліотечно-бібліографічних уроків;
·
координація
дій шкільної бібліотеки з учнями, педегогами, батьками щодо популяризації
книги, задоволенні інформаційних потреб книгокористувачів;
Сучасна бібліотека має стати центром інформації,
постійно змінюватися, модернізуватися відповідно до умов сьогодення. Поряд з паперовим фондом, довідково-бібліографічним апаратом повинен
бути створений електронний фонд, електронний довідково-бібліографічний апарат.
Застосування комп’ютерних технологій у шкільній бібліотеці дає великі можливості
швидкого забезпечення учасників навчально-виховного процесу потрібною кількістю
інформації.
Інформація бібліотеки на практиці – це нові можливості в обслуговуванні
читачів, забезпечення доступності фонду, збереження каталогів, проведення
швидкої підготовки оформлення картотек, видань, списків, замовлень, звітної
документації. А головне – максимальне використання світової скарбниці знань,
забезпечення можливостей виходу в інформаційний простір для задоволення на
сучасному рівні потреб користувачів в документній інформації. Ці завдання
можливо вирішити лише за умови активного використання прогресивних
інформаційних технологій на базі мережевої інтеграції інформаційних ресурсів.
Задоволення інформаційних потреб на
сучасному рівні залежить від зміни функцій бібліотеки як соціального інституту
в інформаційному суспільстві,що нині інтенсивно формується. На мій погляд серед основних нових функцій сучасної бібліотеки
необхідно відзначити:
·
ефективне
відображення змісту документів, що зберігаються в фондах бібліотеки і допомога
користувачам оперативно одержати конкретну інформацію;
·
забезпечення
користувачам доступу до інформації незалежно від місцезнаходження і соціо-економічного
статусу бібліотеки;
·
регулювання
співвідношення в бібліотечному фонді документів на традиційних і електронних
носіях інформації;
Пріоритетність інформаційних технологій сучасної
шкільної бібліотеки, захоплення електронними носіями знижує інтерес до книги,
тому проблема залучення дітей до читання займає провідне місце в роботі шкільного
бібліотекаря .Юні читачі залишаються відірваними від шедеврів світової
культури.
Виходячи з цього, в своїй роботі прагну створити
систему навчання дітей сучасним інформаційним технологіям, яка допомагала б
підготувати школярів до роботи з новими видами інформації, змінювала б та
розвивала їхній інформаційний світогляд. Основними
аспектами формування інформаційної культури, я вважаю, є:
·
розуміння значення книги та інформації в житті
суспільства;
·
вміння ефективно здійснювати пошук та вибирати
інформацію з різних джерел;
·
здатність
переосмислювати, використовувати та створювати нову інформацію, своє бачення
даної проблеми.
Інформування
читачів здійснюється через організацію інформаційних хвилинок, які допомагають
учням краще зрозуміти матеріал.
Шкільна
бібліотека сьогодні – це відчинені двері в широкий світ, варто лише переступити
поріг. Переконати в цьому читачів допомагають реклама бібліотеки, її послуги,
різноманітні виставки.Поява
комп’ютерних інформаційно-пошукових систем вимагає від користувача спеціальних
навичок – розуміння представленої інформації в базах даних, уміння обирати
основну галузь пошуку.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.