пʼятниця, 8 січня 2016 р.

урок основ здоров'я у 8 класі з використанням елементів тренінгу

                                         Екологічна безпека
 Мета:розглянути поняття екологічної безпеки,умови забезпечення;
           розглянути вплив екологічних умов на здоров'я людини;
           сприяти формуванню у дітей екологічної свідомості, усвідомлення ними цінності та   унікальності природи;
           вчити дбати про своє довкілля і переконувати інших не забруднювати його.

                                       Хід уроку
 І.Вірш "Реквієм" Л.Вівчарук                                                   
                           Реквієм          
 Чи є любов у Тебе до Землі,
 А заодно й до Матінки-Природи?
 Напевно ні! Якби її любив,
 Не завдавав би їй такої шкоди.

                      Людина вже заглянула в клітину
                      І атомне ядро відкрилося її,
                       Полинула до космосу вершини,
                      Освоїла всі надра на Землі!
 Набудувала фабрик і заводів
І підкорила все навкруг собі
 Тільки про самопочуття Природи
 Подумати все ніколи її!
                             Куди не глянеш – скрізь людські сліди,
                            Такі безглузді й нерозумні дії,
                             Що дали радіацію й кислотнії дощі,
                             Ефект тепловий і озоновії діри!
 Прогрес технічний вийшов на дорогу
 І маємо забруднення у грунті , у повітрі, у воді
 Занепокоєні рослини і тварини б’ютьтривогу,
 Бо різко зменшилась їх кількість на Землі!
                             Говорять, що природа – це наш дім
                             Ба ні, точніше – це бездонная комора
                            Йди і бери, що хочеш для душі,
                             Та не забудь, що завтра може підеш знову
 Яке багатство затаїв наш ліс!
 Свіже повітря, ягоди, гриби, горіхи
 Йдучи в природу, не спіши гострити ніж:
 Сім раз подумай добре, а тоді вже ріж
                                   Чудова квітка посміхнулася тобі,
                                   А в ній – начало кожної рослини
                                   Любуйся нею, або намалюй її,
                                    Та не зривай і не руйнуй гніздо пташини
 Від аромату квітки бджілка забринить
 Цілющих ліків людям приготує,
А пташка заспіває – світ розвеселить,
А потім ще й дерева полікує
                                   І скрізь в живій природі існують зв’язки,
                                   Бо кожен організм один від другого залежить,
                                   Якщо ти Homosapiens на Землі –
                                   Не нищ природу, бережи її, люби,
                                  Та розберись у всьому і зроби це, як тобі належить
 ІІ.Оголошення теми та мети уроку
 ІІІ.Продовжити фразу:"Я пишаюся тим,що..." 
ІV.Вправа "Очікувані результати"(учні по черзі висловлюють свої очікування від уроку,записують на листочках,які прикріплюють на намальоване дерево)
 V.Складання правил тренінгу.
                            Бути уважним
                            Бути активним
                            Уміти слухати
                            Говорити по черзі
                            Дотримуватися регламенту
                            Бути толерантними
VІ.Мозковий штурм
-Що таке екологічна безпека?
-Що ви можете сказати про екологічний стан навколишнього середовища?(Забруднення вод завдає шкоди здоров'ю людини й рибним запасам.
Деградація сільськогосподарських угідь призвела до посухи й ерозії грунтів у багатьох районах.Наслідками цього є недоїдання,голод,хвороби.
Забруднення повітря завдає все більш відчутних збитків здоров'ю людей.
Масове знищення лісів негативно позначається на кліматі та скорочує біорізноманіття,генофонд.
Серйозною загрозою для здоров'я є стоншення озонового шару,що захищає від шкідливих випромінювань Сонця.
До катастрофічних змін у кліматі Землі призводить "парниковий ефект",тобто глобальне потепління в результаті збільшення викидів у атмосферу вуглекислого газу.
Нераціональне використання мінеральних і живих ресурсів призводить до їх виснаження,що знов-таки створює проблему виживання людства.
Зрештою,аварії на підприємствах,пов'язаних з радіоактивними й отруйними речовинами,не кажучи вже про випробування ядерної зброї,заподіюють величезних збитківздоров'ю людей і природі.Досить згадати про аварії на Чорнобилбській АЕС та американському хімічному заводі в Індії.
Значних збитків навколишньому середовищу завдають збройні конфлікти,про що свідчить досвід воєн у В'єтнамі,Камбоджі,Перській затоці,Югославії та ін.)

-Чи впливає забрулнене середовище на здоров'я людини?
-Чи існує юридична відповідальність за екологічні злочини?Якщо так,то як вони діють?
VІІ..АКТУАЛЬНІСТЬ ОХОРОНИ ПРИРОДИ І ДЕЯКІ ВІДОМОСТІ ПРО ЇЇ ІСТОРІЮ(випереджувальне завдання)                                 
.Проблема охорони навколишнього середовища в кінці XX сторіччя стала однією з щонайгостріших у всіх державах і досягла максимального піку в найбільш розвинених країнах, де пряма і непряма дія на природу придбала досить широкі масштаби. Наслідки втручання людини у всі сфери природи не можна ігнорувати. «Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник...» - ці слова героя романа И. Тургенєва «Батьки і діти» знайомі нам з шкільної лави. Так, природа - це майстерня, де створюються всі блага, необхідні для існування людини. Вона вимагає дбайливого відношення до своїх багатств, які, як відомо, далеко не безмежні.
Прискорення процесу індустріалізації спричинило за собою появу і розвиток нових методів господарства, що привело у свою чергу до змін структури ландшафту. Інтенсивніше стали використовуватися корисні копалини, водні запаси, ліси, луги і рілля. Значно розширилися промислові підприємства, мережа шляхів сполучення, виросли населені пункти. Відходи від шкідливих підприємств, число яких значно збільшилося, заражають воду, повітря і грунт. Дана проблема охорони навколишнього середовища, звичайно, в специфічному аспекті, стоїть не тільки перед високо розвинутими країнами, але і перед країнами, що розвиваються, економічно слабкими.
Багато питань загальної проблеми захисту природи ніяк не укладаються в рамки окремих держав. Їх розгляд і рішення вимагає значно ширшого підходу. Стисло зупинимося на основних питаннях складної і багатогранної проблеми охорони природи і її історії. Сама по собі думка про необхідність охорони природи досить стара. Ще на зорі людського суспільства існували обмеження на здобич звірій, птахів, риб. У багатьох племен і народів були заборонені ділянки, правда, виділені по релігійних міркуваннях, на яких заборонявся вилов тварин. Таке значення мали священні, заповідні лісові урочища, окремі лежбища морських звірів і т. д. Пізніше подібну позитивну роль мимоволі зіграли обширні угіддя, де вирішувалося полювання тільки монархам, окремим крупним феодалам і де тому збереглися багато цінних видів тварин і ділянки вікових лісів і цілинних степів.
Першим вітчизняним документом, що передбачає заборону полювання, вважається відома «Російська правда», що відноситься до XI в. Ще у Володимиро-волинському князівстві в околицях фортеці Біла Вежа була заборонена полювання. Таким чином, був заснований заповідник Біловезька пуща. Були також установлені мисливські заповідники в Підмосков'ї по указах царя Олексія Михайловича.
Але перші заповідники були засновані в Індії і Східному Китаї в глибокому минулому. У наший країні найбільш широкий розмах заходу щодо охорони природи стали набувати при Петрові I. Петро I зробив ряд дій, направлених на збереження природних багатств країни. Головним чином він керувався господарськими інтересами. Так, на початку XVIII в. були узяті під охорону багато цінних лісових масивів, які могли потім принести велику користь при будівництві дерев'яного військових і торгових судів. В околицях Петербургу Петро I ввів жорсткі обмеження на полювання. Всі ці заборони він підкріплював строгими заходами боротьби з порушниками, аж до посилання до Сибіру і навіть страті. Природоохоронними указами передбачалися і заходи по охороні чистоти водоймищ. Указом 1718 р. жителям Петербургу заборонялося викидати сміття до Неви і інших річок міста, засмічувати їх корою і тріскою, яка залишалася на берегах від корування і оброблення деревини. Поряд указів передбачалося зміцнення берегів і збереження ґрунтового покриву.
За останній час зникли багато природних багатств; повністю винищений цілий ряд видів тварин і рослин; порушена родючість ґрунтів великих територій. Іноді це відбувалося із-за нерозуміння зв'язків і взаємодій в структурі ландшафту, а часто із-за прагнення до наживи. Нам, у наш час, важко собі уявити, що на всій території нинішнього лісостепу, де ліси збереглися у вигляді окремих острівців, ще сотню років назад деревних насаджень було майже стільки ж, скільки зараз в тайгових районах. Протягом 30 років, з кінця 40-х до початку 80-х рр. XIX сторіччя, в степових і лісостепових районах європейської частини Росії лісу були вирубані майже наполовину.
Нестримне руйнування природних багатств і краси природи викликало протест з боку передового населення. Виник суспільний рух, який було направлено на захист природи. У XVIII сторіччі воно привело до створення перших національних парків, заповідників, т. е. територій, що офіційно охороняються. Першим серед таких парків, що охороняються, був «Ліс на Фонтенбло» у Франції. Офіційної охорони даного парку добилася група художників. У 1872г. у США був створений знаменитий Йеллоустоунський національний парк. Він до цих пір служить прекрасною визначною пам'яткою країни. У 1887г. перший національний парк був створений в Канаді, в 1892г. у Південній Африці, і т.д. Велике число парків виникло на початку XX в.
Один з найважливіших організаційних моментів в даному напрямі виконували суспільства охорони природи. Так, в 1889г. було створено суспільство охорони птахів у Великобританії, в 1899г. у Германії. Особливі досягнення по руху охорони природи були і в Росії. Правда, заповідники у нас були створені набагато пізніше. Особливо корисну роль в степових і лісостепових губерніях зіграли кінні заводи. Енергійну діяльність в області охорони природи в дореволюційний час розвернули передові росіяни учені географ і ґрунтознавець В. У. Докучаєв, ботанік И.П. Бородін, зоолог Г.А. Шкіряників. Зусиллями Докучаєва належало початок степовому лісорозведенню. Бородін і Шкіряників дали поштовх суспільному руху за охорону природи в Росії, брали участь в Першому міжнародному з'їзді по охороні природи, що відбувся в Швейцарії в 1913г.
На початку другого десятиліття минулого століття в Росії були створені перші заповідники: у 1910 р. «Вайка» в Естонії; у 1911г. Лагодехський в Грузії; Супутінський на Дальньому Сході; «Особлива гірська дача» в Ільменських горах Південного Уралу; 1912 р. «Моріцсала» на оз. Усма в Литві. На жаль, ці заповідники знаходилися в жалюгідному стані.
Безпосередньо перед Першою світовою війною були здійснені ряд експедицій для виявлення стану популяцій соболя, що збереглися, в Забайкаллі, в Саянах і на Камчатці. Мета даних експедицій полягала в тому, щоб організувати спеціальні заповідники, необхідні для порятунку цінного хутрового звіра, який на той час був майже повністю винищений. Головним організатором цієї важливої роботи виступив професор Петербурзького лісового інституту А.А. Силантьєв. Начальником загону, який обстежував Баргузінський хребет, був Г. Г. Доппельмаєр надалі професор Ленінградської лісотехнічної академії. Зоологічний загін на чолі з Доппельмаєром ретельно обстежував територію Баргузінського хребта, намітив межі заповідника. Так був створений Байкальський, нині Баргузінський заповідник, і збережені популяції соболя.
Енергійну діяльність по захисту рідної природи і її ресурсів здійснювала під керівництвом В.И. Вернадського Комісія з вивчення продуктивних сил при Академії наук. Певну позитивну роль грала Комісія з охорони природи Географічного суспільства. Але всі ці дії носили досить одиничний (приватний) характер і не відповідали глобальним потребам охорони живої природи країни. При такому підході до справи природні ресурси Росії рік від року все більше і більше виснажувалися і в багатьох районах знаходилися буквально в катастрофічному стані.
Для поліпшення природоохоронної діяльності в другій половині 80-х рр. XX в. управління природовикористанням переводиться на економічні рейки. Це відбувається шляхом введення для підприємств і організацій плати за природні ресурси, за викиди і скидання шкідливих речовин в природне середовище. Був установлений Державний комітет з довкілля охорони.
Їм була створена державна екологічна експертиза, провідна екологічну оцінку проектів будівництва і реконструкції промислових і інших об'єктів. У 90-х рр. XX в. створюється Міністерство природних ресурсів Росії. Підготовлена Державна програма з довкілля охорони і раціональному використанню природних ресурсів Росії до 2005 р.
Таким чином, історія становлення і розвитку охорони природи в Росії свідчить, що масштаби господарської діяльності і перетворення природних умов, дії на навколишнє середовище (повітря, воду, грунт, рослинний і тваринний мир), на здоров'ї людину вимагають ще ефективнішого і цілеспрямованого здійснення наукових, технічних і економічних заходів в області раціонального природовикористання, охорона і поліпшення навколишнього середовища.
VІІІ.Завдання: Як можна на даний час покращити стан довкілля? Що на вашу думку можна інеобхідно зробити? (скласти свої пропозиції).
ІХ.Поетична хвилинка.Вірш Л.Вівчарук "Погляд у майбутнє"
                  Погляд в майбутнє
Земля, планета, рідний дім
Нехай буде гармонія у нім
Хай квітне Флора і Фауна панує!
Ніяких видів на  Землі хай не бракує!

Нехай затягнуться озонові дірки
В щасливе майбуття нехай ведуть зірки
А грозові дощі без кислоти
Пообмивають від нечистоти

Прощальне танго хай продемонструють
Нам радіація з ефектом парниковим
В космічну далечінь хай помандрують

До нас не повертаються ніколи!

А нам, щоб на Землі щасливо  проживати
Слід берегти природу і їй допомагати
На форумах екологічних зустрічатисІ виважені рішення приймати                                     

Х.Робота в групах
1 група: скласти правила як правильно себе вести в природі.
2 група: записати як себе не можна вести в природі.
3 група: Що ми можемо зробити для збереження чистого довкілля?
4 група: за переглянутою схемою написати творчу роботу.
5 група: створення колажу "Ми - екологи""

Під час роботи груп звучить пісня Н.Яремчука "Оркестр природи"
ХІ.Виступи-презентації груп.
ХІІ.Рефлексія : "Чи здійснилисяваші очікування?"
             Продовжити фразу:"Сьогодні на уроці я зрозумів..."
ХІІІ.Домашнє завдання:
        прочитати відповідний параграф підручника;
        підібрати коротку інформацію про:(по групах)
                  -Уникнення небезпеки в кримінальних ситуаціях пограбування,шантажу,нападу.
                  -Захист від релігійних сект.
                  -Як себе поводити в ситуації нападу і пограбування?
ХІV.Прощання.Вірш Л.Вівчарук "Заклик еколога"
                                 Заклик еколога
  Пам’ятаймо, добрі люд 
 Щоб нам було добре всюди (Мова піде не про гроші,
 А щоб настрій був хороший)
Це від нас одних залежить
Все зробити , як належить.
  В першу чергу ми подбаймо
                                             Про наше довкілля,
                                             Щоб на місці смітників
                                                          Виростало зілля.

                      Щоб повітря було чисте
                       І вода прозора,
                       Щоби стало рідне місто
                       Краще, ніж учора.

                                      Будьмо ввічливі, привітні,
                                     Не сердімось і не лаймось,
                                      Доброзичливо, сердечно
                                    У біді допомагаймо.

                     Отоді настане чудо,
                     Буде добре нам усюди
                      І здійсниться заповіт,
                     Що краса врятує світ.








                                                   Додатки
.
Правила чемності у Матері-Природи:
-Не чіпай,не вбивай звірів.Пам'ятай,вони тут господарі,а ти у них в гостях
-Не чіпай гнізд птазів,не лови пташенят.Сиротам-пташенятам неможливо вижити в природі.
-Не забирай з лісу їжаків.Вони-санітари лісу,і потрібні йому.
-Не кричи в лісі,інакше не дізнаєшся,що тут відбувається.Не почуєш,як стукає дятел,як цокає білка,як співає лісовий хор птахів.
-Ходи в лісі стежками:в траві вирує лісове життя.Не роби боляче лісовим жителям.
-Уміло збирай гриби,розумно рви лікарські рослини,квіти.Бо без них земля не квітне.
-Не розпалюй в лісі вогнищПожежа в лісі-велика біда.
-Просто будь в лісі ЛЮДИНОЮ.

На стан довкілля впливають:
прирордні чинники: вулкани,селі,посухи,повені,грози,пожежі в природі тощо;
антропогенні чинники:навмисний вплив(зміни структури земної поверхні,енергетичного і теплового балансу,склад атмосфери) та побічні зміни(шуми,вібрація,електричні і магнітні поля,радіоактивні та фотохімічні процеси...)

Промислові підприємства забруднюють атмрсферу шкідливими відходами свого виробництва
Теплові електростанції -в атмосферу багато тепла,забруднюють її продуктами згоряння.Лінії електропередач здійснюють електромагнітне забруднення.Викиди.
Транспорт забруднює викилами газів,підвищує рівень шуму,здійснює теплове та електромагнітне забруднення атмосфери.
Аварії на атомних електростанціях можуть спричинити радіоактивне забруднення...

Цифри і факти
Щорічно з поверхні Землі зникає один вид великих тварин і щоденно один вид дрібних тварин;
щорічно в простір Світового океану виливається 6млн. тонн нафти і мазуту; 
одна тонна нафти в океані розлмвається на 12 кв.кілометрів поверхні;
40% кисню на земній кулі виробляється планктоном океану.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.